FARBA TO NIE TYLKO KOLOR

POŁYSK WPŁYWA NA ODCIEŃ

ŚWIATŁO ROBI KOLOR

EFEKTY SPECJALNE

Czy zgodzisz się, że jednym z najważniejszych kryteriów przy wyborze farby jest jej kolor? To on bowiem zdecyduje o finalnej estetyce Twojej pracy.  Ale czy wiesz, że na odbiór koloru ma wpływ wiele czynników, takich jak: oświetlenie, wielkość malowanej powierzchni, stopień połysku,  struktura powłoki (np. młotkowa) oraz efekty specjalne (np. miox, czy metaliczny)? W dzisiejszym wpisie właśnie o tym.

ŚWIATŁO ROBI KOLOR

W ciemności nie ma kolorów, a w półmroku wszystko wydaje się szare. Dlaczego? Kolor to subiektywne wrażenie barwne, które istnieje jedynie w obecności światła. Promienie słoneczne określane „białym światłem” składają się ze wszystkich kolorów, które widzimy. Każda z otaczających nas rzeczy zawiera pigmenty, te zaś mają zdolność wchłaniania określonych promieni i odbijania innych. W rezultacie widzimy kolory. 

Światło decyduje nie tylko o samej obecności kolorów, ale też o ich natężeniu. Im silniejsze światło, tym barwa wydaje się bardziej jaskrawa. Zobacz zdjęcie obok: blacha falista została pomalowana tą samą żółtą farbą. Różnica w odcieniu wynika wyłącznie z różnicy oświetlenia. Część nasłoneczniona wręcz oślepia kolorem, podczas gdy część w cieniu wydaje się jakby przytłumiona. Dlatego wybierając kolor do malowania przedmiotów wystawionych na intensywne światło pamiętaj, by zdecydować się na taki, który będzie o ton bledszy od tego na wzorniku.

Podobny efekt, to znaczy wywołanie wrażenia bardziej nasyconego koloru, powoduje duża powierzchnia. Zasada jest prosta: im większy obszar malujesz, tym mniej jaskrawy kolor stosujesz.

cień- słońce

POŁYSK WPŁYWA NA ODCIEŃ

połysk - mat

Farba to nie tylko kolor: to także stopień połysku, który poza walorami praktycznymi (im większy połysk, tym większa odporność, ale też większe uwidocznienie nierówności podłoża), wpływa na odbiór estetyczny pomalowanej powierzchni. I nie chodzi wyłącznie o rzecz gustu. Matowe wykończenie to o odcień mniej nasycone kolory, widać to na zdjęciu obok. A więc również w tym przypadku – jeśli malujesz na wysoki połysk, zastosuj zasadę koloru o ton jaśniejszego niż na wzorniku. Natomiast w przypadku aplikacji kolorami w pełnym macie, sięgaj po barwy o ton ciemniejsze niż na wyjściowej palecie. 

EFEKTY SPECJALNE

Dzisiejsza technologia umożliwia wytworzenie całego spektrum najróżniejszych efektów specjalnych na powłokach malarskich. Gra światła na strukturze i zastosowanych wypełniaczach to kolejny czynnik zmieniający odbiór pozornie tego samego koloru farby. Na zdjęciu obok widać różnicę pomiędzy kolorem czerwonym na powłoce strukturalnej (prawa strona) i miox, czyli efekt błyszczu metalu (lewa strona). 

Czasem nie musisz nawet porównywać różnych efektów – na sąsiednim zdjęciu pokazujemy, że wystarczy choćby zmiana zagęszczenia wzoru, w tym przypadku efektu młotkowego, a powstaną dwa różne odcienie szarości.

Uniwersalną farbą do większości powłok, która występuje we wszystkich wariantach wspomnianych w tyn wpisie jest Cynkal®  Jeśli interesuje Cię więcej informacji o kolorach i wariantach tej farby zachęcamy do pobrania broszury: “CYNKAL – uniwersalna gruntoemalia akrylowa”.

miox - struktura
gęsto - rzadko
Podziel się :)