W ciemności nie ma kolorów, a w półmroku wszystko wydaje się szare. Dlaczego? Kolor to subiektywne wrażenie barwne, które istnieje jedynie w obecności światła. Promienie słoneczne określane „białym światłem” składają się ze wszystkich kolorów, które widzimy. Każda z otaczających nas rzeczy zawiera pigmenty, te zaś mają zdolność wchłaniania określonych promieni i odbijania innych. W rezultacie widzimy kolory.
Światło decyduje nie tylko o samej obecności kolorów, ale też o ich natężeniu. Im silniejsze światło, tym barwa wydaje się bardziej jaskrawa. Zobacz zdjęcie obok: blacha falista została pomalowana tą samą żółtą farbą. Różnica w odcieniu wynika wyłącznie z różnicy oświetlenia. Część nasłoneczniona wręcz oślepia kolorem, podczas gdy część w cieniu wydaje się jakby przytłumiona. Dlatego wybierając kolor do malowania przedmiotów wystawionych na intensywne światło pamiętaj, by zdecydować się na taki, który będzie o ton bledszy od tego na wzorniku.
Podobny efekt, to znaczy wywołanie wrażenia bardziej nasyconego koloru, powoduje duża powierzchnia. Zasada jest prosta: im większy obszar malujesz, tym mniej jaskrawy kolor stosujesz.